The Birth of a Nation

The Birth of a Nation, 2004. Kühlaggregat, Kupfer, Plexiglas/cooling unit, copper, plexiglass, 160 x 60 x 65 cm

Das Objekt „The Birth of a Nation“ zeigt das 1:140 Modell der Internationalen Raumstation (ISS). Der Atem und die Ausdünstungen der Ausstellungsbesucher kondensieren am Objekt und gefrieren zu Eiskristallen. Die ISS als Überlebenskapsel, Bioreaktor und Labor, in der Drosophila Fliegen und Schwebealgen für Versuche kultiviert werden, bildet die symbolische Grundlage für weitere Arbeiten.

The object “The Birth of a Nation” depicts a model in a scale of 1:140 of the international space station ISS. The breath and the perspiration of the visitors to the exhibition condense on the object and freeze into ice crystals. The ISS is survival capsule, bio-reactor, and laboratory in which drosophila flies and swimming algae are cultivated for experiment purposes. It forms the symbolic foundation for additional works.

Zurück


Manna Maschine

Manna Maschine (Manna machine), 2005. Plexiglas, Kunststoffschläuche, Pumpen/plexiglass, plastic pipe, pumps, 210 x 500 x 350 cm, Installationsansicht/installation view Galerie Lelong, Zürich

Die Installation „Manna Maschine“ besteht aus einem Bioreaktor, in dem Algen (Chlorella vulgaris) gezüchtet werden. Die heranwachsende Biomasse wird zu Kuchen ausgefiltert, welche die Grundnahrung für eine Drosophila-Kultur und die Basis für Pigment bilden: Die gezüchteten Fliegen werden in der Portraitreihe „Soziale Emergenz“ zu Bildpunkten, das Pigment wird zum Malmaterial der mit „Ernte“ betitelten Bilder.

The installation “Manna Maschine” (Manna machine) consists of a bio-reactor in which algae (chlorella vulgaris) are grown. The biomass accumulating is filtered to form cakes. The cakes then serve as feed for the drosophila culture and as the basis for pigment. The flies thus bred become pixels in the series of portraits entitled “Soziale Emergenz” (Social emergence). While the pigment serves as painting material for the portraits entitled “Ernte” (Harvest).

Zurück


Ernte (Harvest)

Ernte (Harvest) 04.10/11, 2004. Öl auf Holz/oil on wood, 230 x 290 cm

Die aus der „Manna Maschine“ gewonnenen Algen werden zu Pigment verarbeitet. Gebunden in Öl oder Harz wird das Algenpigment zum Malmaterial für die mit „Ernte“ betitelten Arbeiten.

The algae extracted from the “Manna Maschine” (Manna machine) are processed into pigment. Mixed with oil or resin the algae pigment becomes painting material for the works entitled “Ernte” (Harvest).

Zurück


Adam Smith

Adam Smith, Soziale Emergenz III (Social emergence III), 2004. C-print, 130 x 130 cm

Aus der flüchtigen Anordnung von Drosophila-Fliegen auf weißer Fläche figurieren sich Bildpunkte, die je nach Abstand des Betrachters zwischen einer zufälligen Verteilung und einem lesbaren Muster changieren. Die Bildserie „Soziale Emergenz“ zeigt Portraits historischer Persönlichkeiten, die sich auf unterschiedlichen Gebieten mit dem Verhältnis zwischen Individualität und Sozietät auseinandersetzen.

Out of the fleeting arrangement of drosophila flies on a white surface pixels take shape which, depending on the observer’s distance from the image, oscillate between an arbitrary distribution and a legible pattern. The picture series “Soziale Emergenz” (Social emergence) consists of portraits of historical personalities who, on the most diverse levels, have dealt with the relation between individual and society

Zurück


Bioregenerative Life Support Systems

Zurück


Plus ultra: Das Herkulesprojekt

Re-Evolution

RoundupReady

fiat::radikale individuen - soziale genossen

Outcast of the Universe

Index